Op 24 en 31 december sluiten we onze kantoren uitzonderlijk om 16u. Prettige eindejaarsfeesten!

Meldsysteem voor onethische handelingen

In het meldingssysteem kunt u snel en gemakkelijk uw bezorgdheid melden over feitelijk of vermoedelijk wangedrag dat ons bedrijf of het welzijn van mensen zou kunnen beïnvloeden.

Het meldsysteem mag niet worden gebruikt om anderen vals te beschuldigen en/of opzettelijk onjuiste informatie te verstrekken. We moedigen je aan om je naam en contactgegevens in de melding te vermelden, maar als je dat liever doet, kun je ook anoniem blijven. Alle rapporten zijn strikt vertrouwelijk en worden uitsluitend behandeld door een speciale eenheid. Meer informatie is te vinden in de secties ‘Privacybeleid’ en ‘Klokkenluidersregeling’.

  1. Registreer je melding
  2. Wat kan je melden?
  3. Anonimiteit?
  4. Klokkenluidersregeling
  5. Privacybeleid

1. Registreer je melding

2. Wat kan je melden

1. inbreuken met betrekking tot overheidsopdrachten
2. inbreuken met betrekking tot financiële diensten, producten en markten (met inbegrip van de preventie van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme)
3. inbreuken die gevolgen hebben voor de veiligheid van producten en de naleving van de regelgeving
4. inbreuken die gevolgen hebben voor de veiligheid en beveiliging van alle vervoermiddelen
5. inbreuken die gevolgen hebben voor de bescherming van het milieu
6. inbreuken die van invloed zijn op de nucleaire veiligheid of de bescherming tegen schadelijke straling
7. inbreuken die van invloed zijn op de voedsel- en voederveiligheid en de gezondheid en het welzijn van dieren
8. inbreuken die gevolgen hebben voor de volksgezondheid
9. inbreuken die gevolgen hebben voor de consumentenbescherming
10. inbreuken die een weerslag hebben op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en persoonsgegevens, en op de beveiliging van netwerk- en informatiesystemen
11. inbreuken met betrekking tot de strijd tegen belastingfraude
12. inbreuken met betrekking tot de bestrijding van sociale zekerheidsfraude

3. Anonimiteit

Met behulp van deze tool kun je informatie verstrekken en communiceren met de onderzoekers van de zaak, terwijl je anoniem blijft. Om je anonimiteit te waarborgen, moet je je aan de volgende principes houden:

  • Meld indien mogelijk niet vanaf een computer/laptop die door je werkgever is verstrekt.
  • Gebruik geen computer/laptop die is aangesloten op het netwerk/Intranet van het bedrijf.
  • Ga rechtstreeks naar het meldsysteem door het URL-adres te kopiëren of te typen in een internetbrowser in plaats van op een link te klikken.
  • Vermeld geen persoonlijke gegevens in het rapport.


Houd er rekening mee dat wanneer je een klokkenluidersmelding doet, je identiteit altijd wordt beschermd, zelfs als je ervoor kiest om niet anoniem te melden.

4. Klokkenluidersregeling

Beleid en procedure ter bescherming van klokkenluiders

4.1. Context en wetgeving

Omnia Travel heeft beslist om het interne klokkenluider beleid en bijbehorende procedures te updaten en in lijn te brengen met de meest recente Europese wetgeving (=Europese Directieve 2019/1937 ‘inzake de bescherming van personen die inbreuken op het Unierecht melden’) en met de omzetting ervan in Belgische wetgeving.

Deze wetgeving heeft een dubbel doel:

  • Het aanmoedigen en faciliteren van meldingen die wantoestanden als onverantwoord gedrag, corruptie,fraude, witwassen,… aankaarten.
  • Het beter beschermen van de melder van deze wantoestanden (ook ‘klokkenluider’ genoemd) en zijn omgeving tegen mogelijke negatieve consequenties of sancties, die het gevolg kunnen zijn van de melding

Bij de verwerking van deze meldingen houdt Omnia Travel natuurlijk rekening met rechten van alle betrokkenen, zodat onze procedures in lijn zijn met de bestaande regelgeving (zoals o.a. De bescherming van de privacy).

We verwachten dat dit herziene klokkenluidersbeleid, samen met de laagdrempeligheid en gebruiksvriendelijkheid van een nieuwe tool, de Omnia Travel speak-up cultuur verder zal ondersteunen en efficiënter maken.

Dit klokkenluidersbeleid treedt onmiddellijk in werking en vervangt alle vorige versies van dit beleid en bijhorende procedures.

4.2. Wie kan melding doen?

De nieuwe regelgeving maakt een onderscheid tussen het persoonlijke toepassingsgebied (=wie kan een melding doen?) en de materiële scope (=wat kan je melden).

Werk-gerelateerde context als voorwaarde

Je kan pas wettelijk erkend worden als klokkenluider, als de melding gebeurt op basis van informatie die werd verkregen in een ‘werkgerelateerde context’. En dit begrip wordt zeer breed geïnterpreteerd.

Daarom deze meer gedetailleerde(maar niet limitatieve) overzicht:

  • Kandidaat-medewerkers, huidige medewerkers met een tijdelijk of vast contract of ex-medewerkers van Omnia Travel;
  • Contractors en ex-contractors (= zelfstandigen of medewerkers van andere bedrijven die al dan niet deeltijds voor Omnia Travel werken of gewerkt hebben);
  • (Ex) consultants;
  • (Ex) leveranciers;
  • Aandeelhouders, managers, directie (huidige en voormalig);
  • Vrijwilligers, stagiairs, internship (al dan niet betalend- zowel huidige als voormalige medewerkers);
  • Personen die de klokkenluiders helpen/ondersteunen om de melding te doen Collega’s,familie,…)
  • Derde partijen en rechtspersonen die gelinkt zijn aan de klokkenluider en vakbondsvertegenwoordigers

4.3. Wat kan je melden?

4.3.1 Wettelijke afbakening

De Europese richtlijn begrenst de wettelijke erkenning van meldingen tot inbreuken tegen de 10 domeinen van unierecht:

  1. Inbreuken i.v.m. overheidsopdrachten
  2. Inbreuken i.v.m. financiële diensten, producten en markten (incl. Het voorkomen van witwassen van geld en de financiering van terrorisme)
  3. Inbreuken tegen de veiligheid en conformiteit van producten
  4. Inbreuken tegen veiligheid en beveiliging van alle transportmiddelen
  5. Inbreuken tegen milieubescherming
  6. Inbreuken tegen nucleaire beveiliging of beveiliging tegen schadelijke stralingen
  7. Inbreuken tegen de voedselveiligheid, voederen van dieren en e gezondheid en welzijn van dieren
  8. Inbreuken tegen volksgezondheid
  9. Inbreuken tegen consumentenbescherming
  10. Inbreuken tegen bescherming van de persoonlijke levenssfeer en persoonsgegevens, en de beveiliging van netwerk- en informatiesystemen

De Belgische wetgeving heeft aan deze door Europa erkende domeinen nog 2 domeinen toegevoegd:

  1. Inbreuken bij de bestrijding van belastingsfraude
  2. Inbreuken bij de bestrijding van sociale fraude

4.3.2 Wat met meldingen buiten deze scope

Bepaalde interne meldingen waarop de klokkenluiders regelgeving (en de daaruit voortvloeiende beschermingsmechanismen) niet van toepassing is, zal Omnia Travel toch als strikt vertrouwelijk behandelen, zonder dat de melder – als gevolg van deze melding – enig nadeel van Omnia Travel moet vrezen.

Dit geldt uiteraard slechts voor zover de melding te goeder trouw wordt gedaan.
Het betreft in het bijzonder over meldingen over:

  • Immoreel of onethisch gedrag en/of
  • Gedragingen die de geloofwaardigheid en reputatie van Omnia Travel in gevaar brengen.

4.3.3 Voorwaarden

Het gaat niet alleen over de schendingen/inbreuken in klassieke zin, maar ook over:

  • Nalatigheden;
  • Inbreuken waarvan je vermoedt (en concrete aanwijzingen hebt) dat ze gaan gebeuren
  • Pogingen om inbreuken te verbergen.

Daarnaast moet een melder op het ogenblik van de melding gegronde redenen hebben om aan te nemen dat de informatie waarop hij zich baseert correct is.

4.4. Hoe kan je een melding doen?

De klokkenluidersregelgeving maakt een onderscheid tussen 3 types van rapporteringskanalen:

  1. Interne meldingen via de Omnia Travel-site (= externe website, Omnia Travel e-mails, meeting met hr manager…)
  2. Externe meldingen: dit kan bij de Federale Coördinator, de door de overheid nog aan te wijzen bevoegde autoriteit ( en bij gebrek aan dergelijke aanwijzing de Federale Ombudsmannen).
  3. Publieke openbaarmaking (via pers, social media,…)

 

De melder kiest vrij welk rapporteringskanaal hij of zij het meest geschikt acht.

4.4.1 Interne meldingen

Dit wordt niet alleen binnen Omnia Travel, maar ook door de wet- en regelgever naar voor geschoven als het meest geschikte rapporteringskanaal.

Als klokkenluider kan je intern een melding doen via alle mogelijke communicatiekanalen (= per brief,e-mail,telefonisch, persoonlijk gesprek,…)

We vermelden hieronder de 4 belangrijkste:

  • Melding via intern e-mail of externe website
  • Melding via de groepsmailbox: klokkenluider@omniatravel.be
  • Meldingen kunnen mondeling/telefonisch (er wordt een gesprek ingepland) worden gedaan bij de HR-Manager.
  • Per post via het adres: Omnia Travel, t.a.v. HR-Manager, Mgr. Ladeuzeplein 15 te 3000 Leuven.


Melding via de Omnia Travel website (=voorkeurkanaal)
Via onze externe website, kom je op een beschermde pagina terecht, waar je snel en eenvoudig melding kan registreren (=Meldsysteem voor onethische handelingen’).

  • Je kan via deze tool ook anoniem melding doorgeven.
  • Achterliggend wordt deze informatie tijdelijk gestockeerd in een beveiligde tool. De informatie op basis van een specifieke melding is enkel toegankelijk voor de personen die deze informatie nodig hebben voor verder onderzoek en opvolging van de melding.


Melding via de groepsmailbox ‘Klokkenluiders@omniatravel.be’
De ontvangen meldingen in deze mailbox zullen door de HR officer  worden geregistreerd.

Compliance als centrale aanspreekpunt
Gezien haar wettelijke beschermde onafhankelijkheid, fungeert de Compliance-afdeling als meldingsbeheerder (=aanspreekpunt), waar alle klokkenluiders verslagen en -meldingen worden ontvangen, gecontroleerd en opgeslagen. Andere entiteiten/personen zijn verplicht om alle binnenkomende meldingen van inbreuken die ze zelf ontvangen, onmiddellijk aan de Compliance afdeling door te geven.

Compliance ziet erop toe dat elk onderzoek van een melding altijd in volle onafhankelijkheid verloopt en dat dit onderzoek altijd zowel ‘à charge’ als à decharge’ wordt gevoerd, waarbij de confidentialiteit van de identiteit van de melder strikt wordt gewaarborgd (zie verder).

Ontvangstmeldingen aan de melder
Binnen de 7 kalenderdagen ontvangt de melder, als hij zijn gegevens opgeeft, een bevestiging van de melding, met een korte toelichting van wat de volgende stappen zijn en of de melding al dan niet ‘beschermingswaardig’ is volgens het toepassingsgebied van de wet.
Uiterlijk binnen de 3 maanden krijgt de melder ook feedback over de resultaten van het onderzoek dat werd gevoerd n.a.v. zijn/haar melding, op voorwaarde dat deze melding binnen de wettelijke scope van een klokkenluidersregeling valt

4.4.2 Externe meldingen

Een klokkenluider kan ook beslissen om direct een melding te doen bij een extern kanaal (zoals de NBB,de FSMA, of de nieuwe, nog op te richten Belgische klokkenluiders autoriteit), in het bijzonder wanneer:

  • De interne melding kanalen niet beschikbaar zijn of niet naar behoren functioneren;
  • Er geen follow-up is na interne meldingen of
  • De melder een gegronde reden heeft om aan te nemen dat hij ofwel slachtoffer zal worden van represailles of dat de autoriteit beter in staat is om doeltreffende maatregelen te nemen.

4.4.3 Publieke openbaarmaking

Dit is alleen toegestaan als:

  1. De interne en externe meldingen onbehandeld blijven en er geen passende actie wordt ondernomen;
  2. De melder redelijke gronden heeft om aan te nemen dat de inbreuk een imminent en duidelijk gevaar vormt voor het openbaar belang of
  3. Er in geval van externe melding een risico op represailles bestaat, of het niet waarschijnlijk is dat de inbreuk doeltreffend wordt verholpen, omwille van bijzondere omstandigheden.
 

4.5. Hoe zit het met de bescherming van de melder/klokkenluider?

4.5.1 Melding te goeder trouw

Het spreekt voor zich dat elke richtlijn of gedrag volstrekt ontoelaatbaar is als dit personen belemmert, verhindert of verbiedt om een melding (of openbaarmaking) te doen, in overeenstemming met onderhavige principes. Dit kan bovendien aanleiding geven tot strafsancties.

De identiteit van de melder die een melding te goeder trouw doet blijft strikt confidentieel. Zijn of haar identiteit, maar ook de informatie waaruit de identiteit kan worden afgeleid, kan slecht in een heel beperkt aantal wettelijke gevallen worden bekend gemaakt aan andere personen dan deze die bevoegd zijn voor het ontvangen, het onderzoek en opvolging van de melding:

  • Wanneer de melder daartoe zijn vrije en uitdrukkelijke toestemming geeft of
  • op basis van een verplichting, die voortvloeit uit een bijzondere wetgeving in het kader van onderzoek door nationale autoriteiten of gerechtelijke procedure (o.a. Om de rechten van verdediging van de betrokkene te waarborgen).

 

Omnia Travel garandeert dat zij t.a.v. klokkenluiders geen enkele nadelige behandeling zal stellen of nadelige maatregelen zal nemen, als gevolg van meldingen die te goeder trouw gebeuren.

Een persoon die te goeder trouw een melding doet, kan noch burgerrechtelijk, noch strafrechtelijk, noch tuchtrechtelijk vervolgd worden omwille van de melding ( of openbaarmaking) over (mogelijke) inbreuken. Er kan in deze situatie ook geen enkele professionele sanctie uitgesproken als gevolg van een dergelijke melding. Klokkenluiders kunnen ook niet aansprakelijk worden gesteld voor het verwerven van of toegang tot de informatie die wordt gemeld (of openbaar wordt gemaakt), tenzij die verwerving of die toegang op zichzelf een strafbaar feit vormde.

Vergelding, schorsing, ontslag, demotie ( of het onthouden van promotie), het niet verlengen van contracten, achterhouden van opleidingen, daadwerkelijke represailles, bedreigingen, discriminatie en/of andere vormen van onbillijke behandeling t.a.v. de klokkenluider als gevolg van dit soort meldingen (of openbaarmaking), zal altijd beschouwd worden als een ernstige inbreuk op deze principes.

Bij inbreuken op de bescherming van klokkenluiders, zullen passende acties worden ondernomen om de positie van de klokkenluider te vrijwaren, terwijl de wettelijke bepaalde beschermingsmaatregelen die aan de klokkenluider worden geboden onverminderd blijven gelden.

4.5.2 Kwaadwillige meldingen

De klokkenluider mag geen misbruik maken van de meldingsprocedure door kwaadwillige, lichtzinnige of oneerlijke meldingen te doen (= bv door opzettelijke en bewust onjuiste of misleidende informatie te geven).

Wanneer het gevoerde onderzoek uitwijst dat opzettelijke en bewust onjuiste of misleidende informatie wordt gemeld, dan heeft de melder geen recht op de bescherming en kunnen passende sancties worden opgelegd (=waaronder deze voorzien in het arbeidsreglement of in andere toepasselijke wetgeving). Bovendien heeft iedere persoon die door dergelijke meldingen (of openbaarmakingen) schade lijdt, recht op het instellen van schadevergoedingsmaatregelen.

4.6. Welke bescherming geniet de persoon op wie de melding betrekking heeft?

Omnia Travel garandeert ook bescherming van de persoon op wie de melding betrekking heeft. De meldingsbeheerder binnen Compliance zal het evenwicht bewaken tussen de belangen en rechten van alle betrokken partijen. Het interne onderzoek i.v.m. de melding zal op een onafhankelijke en onpartijdige wijze worden gevoerd, waarbij er rekening wordt gehouden met zowel de belastende als de ontlastende elementen.

Naast de wettelijke verplichting i.v.m. geheimhouding, heeft de betrokken persoon recht op informatie over de inbreuken die hem worden toegeschreven. Hij/zij heeft ook het recht op informatie om het eigen standpunt te delen en zijn/haar recht op verdediging uit te oefenen. Indien nodig kan de persoon ook de nodige correcties laten doen als bepaalde gegevens uit het dossier onvolledig of onjuist zijn. De betrokken persoon mag wel geen kopieën maken van gegevens van de melding, noch van aan het onderzoek gerelateerde materiaal, van bevindingen en/of van genomen maatregelen; en dit ongeacht het formaat of de drager waarop deze informatie is opgeslagen.

Om het onderzoek niet te verhinderen, kan het recht op informatie tijdelijk worden opgeschort of zelfs worden beperkt. We benadrukken wel dat ook in dit verband de identiteit van de klokkenluider nooit kan worden meegedeeld aan de betrokkene, noch iedere informatie waaruit zijn/haar identiteit rechtstreeks of onrechtstreeks kan worden afgeleid. Van deze geheid wording kan slechts onder strikte wettelijke voorwaarden worden afgeweken (zie hoger).

4.7. Hoe verloopt een onafhankelijk onderzoek?

4.7.1 Onafhankelijke onderzoekscel

Meldingen worden onderzocht door een onafhankelijke onderzoekscel. Deze cel

  • Kan specifieke onderzoekstaken verrichten (of laten verrichten) om zo snel mogelijk te achterhalen of de gemelde vermoedens gegrond zijn;
  • Kan de klokkenluider op de hoogte houden of dit laten doen door de Compliance functie) van de voortgang van het onderzoek. De klokkenluider heeft een recht van toegang tot de persoonsgegevens die op hemzelf betrekking hebben. Dit recht kan beperkt worden door de rechten van anderen, het belang van het onderzoek of de wettelijke belangen van de entiteit. Dit recht laat de klokkenluider niet toe om foto’s of kopieën te nemen van documenten of ander materiaal dat voorwerp uitmaakt van het onderzoek;
  • Zorgt ervoor dat de identiteit van de melder/klokkenluider geheim blijft (de bron mag niet worden bekendgemaakt), tenzij de melder/klokkenluider er uitdrukkelijk mee toestemt dat zijn/haar identiteit wordt bekendgemaakt of tenzij dit wettelijk is vereist (bijv. In het geval van een gerechtelijk onderzoek). Dit verhindert evenwel niet dat de melder, zoals alle andere betrokkenen, kan gehoord worden i.v.m. de gemelde zaak;
  • Staat in voor de bescherming van de rechten van de persoon waarop de melding betrekking heeft.
  • Meldt de resultaten van het onderzoek aan Compliance, die als meldingsbeheerder instaat voor de rapportering en het bijhouden van een register van meldingen.

4.7.2 Garantie van vertrouwelijkheid en objectiviteit

Alle onderzoekers van de onafhankelijke onderzoekscel zijn onderworpen aan strikte ethische regels i.v.m. het waarborgen van de nodige discretie en terughoudendheid.

Daarom verwacht Omnia Travel van iedere medewerker dat hij/zij te goeder trouw meewerkt aan een onderzoek.

In geval van een belangenconflict of als de onafhankelijkheid van een interne of lokale onderzoeker in het gedrang komt, kan er een beroep worden gedaan op een externe partij om het onderzoek te voeren.

4.8. Controle en rapportering

De Compliance-functie zal de resultaten van de onderzoeken van de meldingen, in overeenstemming met de gebruikelijke rapporteringslijnen, aan het Directiecomité rapporteren, zonder de identiteit van de klokkenluider prijs te geven. Zij ziet erop toe dat de informatie, die van de klokkenluiders wordt aangebracht, ook effectief wordt onderzocht en dat, indien relevant, de nodige maatregelen worden  getroffen om de mistoestanden te beëindigen. 

De compliance-functie is ook verantwoordelijk voor het documenteren van de melding en ziet erop toe dat  in dit beleid vermelde principes worden nageleefd.  De Compliance Officers van de betrokken entiteiten brengen een jaarlijkse rapporteringen aan het managementcomité.

Om de effectiviteit van het klokkenluidersbeleid te kunnen bewijzen houdt de Compliance functie van de betrokken entiteit een register bij, waarin de meldingen van de inbreuken worden bijgehouden.  Dit register vermeldt geen identiteits data van de betrokkenen, maar wel welk gevolg werd gegeven aan de melding en waarom.

5. Privacy beleid

1. Inleiding
Alle entiteiten van KBC Groep zetten zich in om de privacy en persoonsgegevens te beschermen van personen die hun bezorgdheid uiten via onze klokkenluiderskanalen. Dit Privacybeleid beschrijft hoe we persoonsgegevens verzamelen, gebruiken en beschermen in overeenstemming met de General Data Protection Regulation (GDPR) en de Europese Richtlijn voor de Bescherming van Klokkenluiders.

2. Reikwijdte van de privacyverklaring
Deze privacyverklaring is bedoeld om een groepsbreed overzicht te geven van de belangrijkste privacygerelateerde principes die van toepassing zijn wanneer entiteiten van KBC Groep klokkenluiderszaken behandelen. Deze algemene principes kunnen worden verfijnd in een lokale privacyverklaring. In het geval van tegenstrijdige clausules tussen de lokale privacyverklaring en deze algemene privacyverklaring, zal de lokale verklaring voorrang hebben op deze algemene verklaring.

3. Gegevensbeheerder
Aangezien dit beleid groepsbreed wordt gebruikt, wordt de functie van verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in verband met het klokkenluidersbeleid op het niveau van de lokale entiteit geplaatst, die verantwoordelijk is voor het lokale klokkenluidersbeleid. Voor verdere details verwijzen we naar de lokale privacyverklaringen.

4. Soorten verzamelde persoonlijke gegevens
“We kunnen de volgende soorten persoonsgegevens verzamelen:
1. Identificatiegegevens (bijv. naam, contactgegevens)
2. Werkgelegenheidsgegevens (bijv. functietitel, afdeling)
3. Details van de gemelde kwestie (bijv. beschrijving van het incident, betrokken partijen)
4. Alle andere informatie die door de klokkenluider is verstrekt “

5. Doel van gegevensverwerking
“De verzamelde persoonlijke gegevens worden voor de volgende doeleinden gebruikt:
1. Om de gemelde kwesties te onderzoeken en aan te pakken
2. Om te voldoen aan wettelijke verplichtingen
3. Om de rechten en veiligheid van individuen en de organisatie te beschermen”

6. Wettelijke basis voor verwerking
“De rechtsgrondslag voor het verwerken van persoonsgegevens omvat:
1. Het voldoen aan wettelijke verplichtingen (Artikel 6(1)© GDPR)
2. Legitieme belangen die door de organisatie worden nagestreefd (Artikel 6(1)(f) GDPR) “

7. Bewaren van gegevens
“Persoonlijke gegevens worden niet langer bewaard dan nodig is om de doeleinden te vervullen waarvoor ze zijn verzameld en om te voldoen aan wettelijke verplichtingen.
Voor gevallen met wettelijke verplichtingen (in het kader van wetgeving) worden de gegevens 10 jaar bewaard. In alle andere gevallen worden de gegevens gedurende de resterende maanden van het jaar + 1 jaar bewaard.”

8. Gegevensbeveiliging en rechten van betrokkenen
“We implementeren gepaste technische en organisatorische maatregelen om persoonlijke gegevens te beschermen tegen ongeoorloofde toegang, openbaarmaking, wijziging of vernietiging. Deze maatregelen omvatten onder andere: toegangscontroles, versleuteling en regelmatige beveiliging beoordelingen. Als betrokkene heeft u verschillende rechten met betrekking tot uw persoonlijke gegevens, waaronder:
1. Het recht op toegang tot uw persoonlijke gegevens;
2. Het recht om uw persoonlijke gegevens te corrigeren of te wissen;
3. Het recht om de verwerking van uw persoonsgegevens te beperken;
4. Het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens;
5. Het recht om niet te worden onderworpen aan geautomatiseerde besluitvorming.
Houd er rekening mee dat het recht op toegang en het recht op het wissen van gegevens beperkt kunnen zijn, als het vervullen van deze rechten een negatieve invloed zou hebben op de rechten en vrijheden van anderen, waaronder de klokkenluider.
Tot slot heeft u het recht om een klacht over de verwerking in te dienen bij de bevoegde toezichthoudende autoriteit:

9. Vertrouwelijkheid en anonimiteit
We doen er alles aan om de vertrouwelijkheid van klokkenluiders te waarborgen. Meldingen kunnen anoniem worden gedaan en we nemen alle redelijke stappen om de identiteit van klokkenluiders te beschermen, tenzij bekendmaking wettelijk verplicht is.

10. Updates van deze Privacyverklaring
We kunnen deze Privacyverklaring van tijd tot tijd bijwerken. Eventuele wijzigingen zullen worden gecommuniceerd via de daarvoor bestemde kanalen, zoals de websites van het bedrijf

11. Contactgegevens
Voor vragen of opmerkingen over deze Privacyverklaring kunt u contact opnemen met dpo@omniatravel.be
Als je specifieke vragen hebt over je eigen klokkenluidersmelding, neem dan contact op met de functionaris voor gegevensbescherming (Data Protection Officer, DPO)
Voor Omnia Travel dpo@omniatravel.be